«Літнє» дизпаливо - їхати можна!
Інститут споживчих експертиз провів
дослідження дизельного палива на АЗС України.
Літній період ознаменувався досить серйозними подіями на українському паливному
ринку, серед яких можна відзначити події на нафтобазі під Києвом і початок роботи нової
компанії Amic Energy (екс-Лукойл). При цьому більшість експертів відзначали
збільшення потоку контрафактного пального, в основному з окупованих східних
територій. В останні роки особливих проблем з якістю солярки не було, але настали
важкі часи, і фахівці Інституту споживчих експертиз вирішили перевірити, як
нині йдуть справи у «важкого» палива на українських АЗС.
Тест-контроль.
Цього разу експерти ІСЕ вирішили перевірити «солярку з іменем» і «без» у 8 мережах: ANP (Energy), КЛО (Ventus diesel), Socar (Nano ДТ), ОККО (ДП Євро), AMIC (ДП Євро), WOG (Mustang ДП), LUXVEN (ДТ ЄВРО), а також БРСМ Євро і БРСМ ДП. Причому останній мережі було приділено особливу увагу, оскільки в медійному просторі періодично з'являються вкидання про проблеми з якістю на цих заправках. Все пальне перевірялося за 4 критеріями: фракційний склад, температура спалаху в закритому тиглі, масова частка сірки і наявність води.
Фракційний склад.
Фракційний склад дизельних палив має важливе значення для роботи дизеля. При збільшенні вмісту легких фракцій в «дизелі» підвищується критичний тиск запалення робочої суміші, з'являються стуки в циліндрах і розріджується масло в картері двигуна. Занадто важкі фракції згоряють не повністю і збільшують відкладення нагару в камері згоряння. Також фракційний склад дизельного пального побічно характеризує його випаровуваність. Паливо з полегшеним фракційним складом легше випаровується. Для автомобільних дизелів найбільш задовільним є паливо, що складається з фракцій, що википають при температурах 200-360⁰ С. Чим вужчий інтервал температур, в якому википає паливо, тим кращим є процес його згоряння в двигуні. За цим показником у всіх учасників не виявилося ніяких проблем, значення приблизно однакові.
Спалах.
Другий значимий показник - температура спалаху в закритому тиглі. Він характеризує температуру займання палива. У випадку ДТП за участю автомобіля, заправленого паливом з малою температурою займання, безпека водія в цьому випадку видається досить умовною. Крім того, побічно цей показник може показати, чи не потрапили в «солярку» сторонні компоненти. Кращий результат, 69 градусів при нормативі не нижче 55, у палива WOG (Mustang ДП), трохи позаду лідера «дизель» КЛО, також високі показники у мережі LUXVEN.
Сірка.
Головний «екологічний» показник дизпалива - вміст сірки. При цьому продукти згоряння сірки боляче б'ють не тільки по навколишньому середовищу, а й по двигуну. Сірка, вона і взимку, і влітку, як кажуть, одним кольором. За українськими стандартами допускається різна частка сірки в дизпаливі різних видів. Для виду II (відповідає Євро-4) - не вище 50 мг / кг, а в паливі виду I (Євро-5) - і взагалі не більше 10 мг / кг. Практично щороку за цим показником ставляться рекорди - або негативні, або позитивні. Цього разу результати не тільки порадували, а навіть здивували. Практично всі проби відповідали найвищому рівню Євро 5! А рекордсменами стали зразки WOG (всього 2 мг / кг!), другий результат у «дизеля» КЛО (5 мг / кг).
В залишку.
Головний висновок з нинішнього дослідження такий. В цілому, чутки про засилля так званої «бодяги» в сегменті «важкого» палива виявилися, м'яко кажучи, сильно перебільшеними. Результати показали, що у великих мережах зараз реалізується паливо з європейських заводів, дуже високої якості. Радує що і локальні мережі, такі як LUXVEN, намагаються не відставати і тримають марку. Ну а лідери, такі як WOG, залишаються флагманами, диктують стандарти, на які орієнтуються всі гравці ринку.
Дмитро Гордієнко.